Du er nu havnet på Henrik´s Hjemmeside.

Hvor du kan læse om Titanic og hendes søsterskibe -

Titanic.

Nu da filmen Titanic har skabt fornyet interesse, syntes jeg lige, at jeg ville skrive noget om Titanic,
fordi myten altid har haft min interesse. Det har nok noget at gøre med alle de teorier der igennem tiden er blevet fremsat om årsagen til forliset, som kostede over 1500 mennesker livet i atlanten på
den kolde 15. april 1912, på sin jomfrurejse. Dertil kommer at Titanic først blev fundet 73 år efter at det sank 645 kilometer sydøst for Newfoundland på 4000 meter vand. Navnet på skibet passer alt for godt ind i den sammenhæng. Titanerne var en græsk gudeslægt, som stod for overmod, styrke og dumdristighed. De udfordrede de olympiske guder - og tabte.

1. Titanic´s bygning. 5. Katastrofen fortsat.   Titanic i verden.  
2. Maskinen. 6. Katastrofen fortsat.      
3. Titanic i tal. 7. Olympic.   VFX HQ TITANIC Encyclopedia
4. Katastrofen. 8. Kilde angivelse.   Titanic Main Menu Titanica.

Tegning af Titanic

Titanic´s bygning.

Titanic blev bygget på Harland & Wolf skibsværftet i Belfast, Nordirland for The White Star Line.
Der blev aldrig indgået nogen egentlig kontrakt eller pris, fordi Titanic skulle være det mest luksuriøse
passagerskib, der nogensinde var bygget. The White Star Line betalte promte de regninger som
værftet sendte, de løb op i hele 27 mio. kroner i datidens mønt. For det beløb fik The White Star
Line hele 46.000 tons stål, plys og palisander. Titanic blev udstyret med en meget stor smedejerns-
og glaskuppel som sendte lyset 4 - 5 etager ned ad den store trappe.

Harland & Wolf påbegyndte bygningen af Titanic den 31. marts 1909 ved siden af søsterskibet
Olympic, som var ved at vokse sig stor. Olympic blev søsat et år før Titanic. Titanic var et ud af tre
søsterskibe:
Olympic, Britannic og Titanic.

Bygningen af Titanic.

Titanic i værft stævnen

Titanic i værft - agterstavnen

Til top

Maskinen.

Motoren bestod af tre gigantiske maskiner, de to af maskinerne var tregangsdampmaskiner, den
sidste var en lavtryksdampturbine og maskineriet fik damp fra hele 25 kedler. De tre dampmaskiner
frembragte tilsammem 46.000 hestekræfter. Hver af de gigantiske dampmaskiner drev hver sin skrue
som var hele 7,16 meter i diameter. Turbinen drev midterskruen og de andre sideskruerne. Dette
maskineri var i stand til at sende Titanic af sted med næsten 24 knob, servicefarten var 21 knob, men
man afprøvede aldrig manøvredygtigheden ved top fart. Prøvesejladsen varede kun 8 timer, fordi
man var sikker på, at man havde bygget et fejlfrit og perfekt skib.

Titanic var i stand til at standse på kun 800 meter, hvilket er meget imponerende, når man tænker på
at en olietanker er 3 - 4 kilometer om at standse.

Det blev sagt at Titanic var "synkefrit", fordi det var muligt at opdele skibet i 16 store adskilte rum.
De kunne udløses fra kommandobroen. Titanic var i stand til at holde sig flydende med vand i 4 ud
af de 16 rum, men ikke 5 rum som det skete. Konstruktøren vidste at Titanic ikke var synkefrit, fordi
vandet kunne komme over adskillelserne i toppen. Grunden til at Titanic holdt sig flydende i næsten
3 timer skyldtes opdelingen. Titanic var helt præcis to timer og fyrre minutter om at synke.

 

Besøg nr. Til K & H Homepage. Til side 2. Til top
20 - 02 - 2000  Hjem.

Siden er opdateret 20 - 10 - 2001.